dimarts, 13 d’agost del 2013

Google Llibres i el meu cervell

Bon estiu lectors!

Avui us vull explicar una experiència professional que és molt interessant i singular. Durant un parell d'anys, 2010-2012, vaig treballar en un projecte de digitalització de llibres antics de la cultura catalana lliures de drets d'autor que promovia la Biblioteca Nacional de Catalunya conjuntament amb Google.Concretament la meva tasca consisitia en la selecció dels documents en bon estat i lliures de drets d'autors aptes per a ser enviats a digitalitzar fora de  Catalunya, uns a Madrid i altres a Berlín. Els més de 20.000 llibres que es van enviar a digitalitzar pertanyien a les biblioteques de la Biblioteca del Monestir de Montserrat i la Biblioteca Pública Episcopal del Seminario de Barcelona. En el projecte totes les parts estaven molt interessades a participar, ja que ho veien com una manera de conservació alternativa del seu fons i a una servidora li va semblar una manera molt divertida de començar la seva carrera professional. Fins i tot quan a principis del 2011 la Biblioteca Nacional va suspendre el projecte per les conegudes retallades de l'estat, ambdues biblioteques abans mencionades, van adoptar el projecte fent-se càrrec elles de les despeses de producció. Pel que vaig poder observar Google s'encarregava de la logística i d'allotjar els llibres digitalitzats. Doncs bé, aquest any 2013 vaig poder veure un reportatge que emitia TV3 sobre aquest projecte, Google i el Cervell Mundial i quina fou la meva sorpresa al descobrir que dins del mateix projecte s'havien escanejat llibres encara sota drets d'autor.Veient el vídeo encara ara em pregunto si respecte a Google no sóc massa ingènua...

Per a qui vol saber més us podeu llegir ...

Darton, Robert. Digitalitzar és democratitzar? El cas dels llibres Barcelona: Arcàdia, 2010.
Jarvis, Jeff. Y Google ¿cómo lo haría? Barcelona: Gestión 2000, 2010.

Fins aviat!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Què us agrada?

Algunes reflexions d'aquest any 2022

Gener: encara que ho sembli, res és etern. Febrer: el reconeixement comença per una mateixa, i hi ha gent que té problemes de comparativiti...

Què us ha encuriosit del meu blog?